Kada su španski
osvajači upoznali praameričko društvo u Meksiku, na poluostrvu Jukatan, i u
Peruu, pala im je u oči bliska veza između zlata i vladara. Tada to niko nije
razumevao. Zlato nije bilo novac, nije bilo imovinsko dobro, nije bilo nakit ni
ukras u današnjem smislu. Izgledalo je da je sve zlato pripadalo vladaru, bilo
gde da se nađe i bilo gde da je. Vladar, međutim, nije koristio metal. Prema
zabeleškama, Inkama je bilo zabranjeno da dodirnu neki predmet, sem ako nije
bio od zlata. Zlatni pribor za jelo, tanjir, šolja, štap, balčak mača,
buzdovan, tron, kopča, igla, dugme, sandale, sve od zlata. O luksuzu nema ni
govora. O razmaženosti još manje. Bilo je nekog poistovećenja između bića
vladara, zlata i činjenice vladavine. Što se može naći i u starim egipatskim,
kineskim, hindu i bliskoistočnim društvima. U ovom teškom, čarobnom metalu
prigušenog sjaja, u njegovom blistavilu poput sunca, kao da je zaustavljena
svetlost značila samu vladavinu. Ali iz korena drukčije nego što se danas
shvata vladavina. Vladavina nije bila večita aktivnost kao kod nas, neprekidna
delatnost instinkta vlasti. Vladavina je pasivna činjenica, kao što je sunce
pasivno, kada samo postoji, a njegovi topli zraci su izvor života. Aktivitet
vladara je nedelovanje (Tao). Sunce – zlato – vladar su rođaci, ako i ne u
zemaljskoj, ono u kosmičkoj perspektivi. Analogije. Zbog toga je kineski vladar
sin Sunca; Ra je u Egiptu inkarnacija boga Sunca; u Indiji to znaju isto kao i
u Meksiku. Da se tradicija u svim vremenima i među svim ljudima, čak i sasvim
pozno, shvata monolitno, primer za to je Luj XIV koji je sebe nazivao kraljem
sunca. Sunce je samo drugi izraz za boga, jer je Sunce simbol boga. A kada
zlato pripada samo vladaru, to znači da zlato pripada samo Suncu, odnosno zlato
je samo Sunce i sve je to samo simbol i analogija: znak središta: Bog. Međutim,
velika stvar tek sada sledi. Zlato ne pripada vladaru, nego bogu. Nikogović,
biće od mesa ne može imati od njega ni mrvicu. Za profanog čoveka koji je držao
kod sebe zlato svi su smatrali da vrši svetogrđe i u Kini, Indiji, Egiptu,
Peruu, i u staroj Xaldeji. Sasvim je bilo prirodno što mora da umre. Jer ko za
sebe skrije jedno jedino parčence zlata, taj je skrio jedno parče svetlosti i
sunca koji pripadaju svakome i taj je skrio za sebe jedan deo moći na koji nema
pravo. Sebično i lično grabi za sebe nešto što pripada celom svetu. Opakijeg
greha od ovoga uopšte nema. Skrivanje materijalizovanog sunčevog svetla znači
da je kosmički poredak poremećen i da je simbol boga obeščašćen. Zlato se
nalazi na crkvi i u crkvi, a jedino pripada bogu koji ga zrači na ljude. Ako je
vladar okružen zlatnim predmetima, to ne znači da je metal sada postao njegov
plen, kao što za njega ni vladavina ni moć nisu plen. I kralj je samo simbol i
čuvar. (riXa^, kao što kaže Platon u Državi. Tako uče i Tao te đing, Veda,
Zaratustra. Sve prastare tradicije, u svim delovima zemlje od Perua do Kine,
nepokolebljivo znaju da je zlato sunčeva svetlost, zemaljska manifestacija
vladajućeg Boga — nalazi se iznad čoveka nedohvatljivo i nedodirljivo. Kraljev
simbol, kruna, zlatni ukras za glavu, zlatni disk sunca, samo njegovu glavu
može da okružuje. Da bi slika bila Još dublja, oštrija i istinskija, treba
otkriti još i četvrti motiv. A taj je motiv: vreme. Metafizička veza zlata i
vremena prilično je jasna u ovom pogledu, kao: zlatno vreme, zlatno doba, ili:
„vreme je novac“, gde novac zapravo znači zlato. Ekvivalent vremena je zlato.
Ako od nečijeg života tražim vreme, to mu moram zlatom nadoknaditi, jer jedino
ono odgovara izgubljenom vremenu. Ljudi i nisu plaćeni zbog rada, nego zbog
vremena, plaćanje za rezultate rada već je simptom poznog i materijalističkog
razmišljanja. Kome oduzimam sunce, moram mu suncem vratiti. Sunce je gospodar
vremena i znači samo vreme, kao što zlato nije ništa drugo do koncentrisana
sunčeva svetlost, ništa drugo do koncentrisano vreme. Zlato je materijalizovana
večnost. Zato je – skupo. Ima trenutaka i časova koji se „ne mogu platiti“ –
ima kad čovek nešto neće učiniti „ni za kakve pare“ -ima što neće ostaviti „za
sve blago sveta“. Tako su skupa četiri elementa: Sunce, vladavina, vreme, Bog.
To je zlato. Dok je zlato stiglo do današnjeg stadijuma, kada je postalo
valuta, sredstvo plaćanja, pokriće za novac, nakit, tabakera, lanac za sat
filmskih diva, berzanskih špekulanata i belosvetskih karakondžula – prevalilo
je veliki put. Odmah treba reći: nizbrdo. Kralj je počeo da ga smatra svojim.
Ali istovremeno tada već u središtu nije bio Bog, vaseljensko Sunce, životvorna
transcendentna Moć. Kralj je postao čovek a ne božanski Filaks. Zlato je
njegovo privatno vlasništvo. Već samo plen i luksuz. Ali istovremeno je
potamnela kosmička božanska svetlost, a istovremeno je nestalo zlatno doba. Jer
zašto je manji greh ako kralj skrije zlato od sveta nego ako to učini običan
lopov? Kada je prvi kralj tutnuo u džep zlato, tutnuo je u džep neograničenu
dobrotu nadljudske božanske Moći i njenu životvornu snagu, rezervisao njen deo
za sebe i time poremetio snagu svetlosti koja je svima zračila, koja je
održavala zlatno doba. Zlato je postalo kraljevo – individualno, sebično,
demonsko, crnomagijsko. Nije više svetlost bez smetnji sijala na život, a
zemlja se pomračila. Vreme se pomutilo. Taj korak zna svaka sveta knjiga
Istoka, Veda isto kao i Tao te đing, u Egiptu znaju za to isto kao u Iranu i
Peruu. Drugi je korak kada je već zlato iskliznulo i iz kraljeve ruke i srozalo
se još niže u ruke ratnika viteza, sanskrtski: kšatrija. Još niže kada je
postalo plen vaišija. Već novac. Trgovačka roba. Već sunčevu svetlost stavlja
na sebe žena malog dućandžije, zlatom se plaća životinjsko meso, zemlja i repa.
Zlatom se sve može postići. Već je trgovačko. Ali zlato se ni tu nije zaustavilo.
Srozalo se među šudre, i zbog zlata su počeli da ubijaju skitnice i razbojnici
i gusari, a zlato je postalo san masa. I ološ se dočepala zlata i svako je
mogao sebi da načini krunu kakvu hoće, ako može. Jer sada je odlučivala jedna
jedina stvar: koliko ko zlata ima. Ko ga ima više, moćniji je, jači,
izuzetniji, srećniji. Sunce se spustilo među vitezove, zatim među trgovce,
zatim u masu. Vreme ga je sledilo: doba je postajalo sve izdrobljenije,
tamnije, nemirnije. Vlast je iz ruku aristokratije došla u ruke trgovca
građanina, na kraju u ruke naroda. U rukama šudre zlato više nije simbol, nego
tek materija: metal. Ne primećuje se da zlato nije ništa izgubilo od svoje
izvorne prirode i danas je isto tako znak moći, sunca i božanske snage, kao što
je i u pradavna vremena bilo: materijalizovana sunčeva svetlost i simbol
Zlatnog doba. Ali time što je potisnuto u materiju, pretvorilo se u zlo. Svako
zna šta je zlatna groznica – groznica vlasti – ekonomska groznica — o njoj
govore polja Aljaske, rudnici Urala, španska osvajanja, sefovi američkih banaka
– velike paklene opruge modernog života, očajno divljaštvo kojim čovek jurca
zbog bogatstva – krv i zlato – sve to prilično jasno označava da je ovde reč o
žutom metalu koji se pretvorio u demonsko, što nije ništa drugo do moć. Ali ko
ume da vidi u ovom smeonom, na izgled fantastičnom simbolu – katastrofu? Eto,
to je parabola o zlatu.
Béla Hamvas
Nema komentara:
Objavi komentar